Umělá inteligence pomůže zaměstnavatelům nejen ve výrobě a službách

Praha 28. května 2024 (PROTEXT) – Česká republika je první zemí světa, která rozšířila podmínky pro získání mezinárodně platných ECDL/ICDL certifikátů uživatelských digitálních kompetencí uznávaných (nejen) na trhu práce o znalosti a dovednosti spojené s využíváním nástrojů podporovaných technologiemi umělé inteligence.

Doba, kdy bude možné profesionálně, produktivně, efektivně a bezpečně vytvářet, upravovat nebo jinak zpracovávat textové dokumenty, tabulky, obrázky, fotografie, zvuk, videa, prezentace, programový kód nebo informace bez použití klasických textových editorů, tabulkových procesorů, grafických editorů, video editorů či editorů programového kódu, je sice reálně stále ještě daleko, ale ne zase tak moc, jak by se na první pohled zdálo.

Česká republika, jako první země světa, získala od nadnárodní nadace ICDL Foundation, která udržuje a rozvíjí původem evropský projekt digitálních dovedností ECDL, povolení realizovat jinak běžně rozšířené a využívané certifikační zkoušky ECDL ve školství i na trhu práce nejen s pomocí klasických nástrojů, ale také za pomoci nástrojů využívajících technologie umělé inteligence. V ČR každoročně proběhnou desetitisíce certifikačních zkoušek, většina z nich se týká právě digitálních kompetencí, u kterých se umělá inteligence dá smysluplně využívat.

„Každý, kdo při své práci skutečně umí produktivně a efektivně využívat nejrůznější aplikace pro práci s digitálním obsahem ví, že existuje celá řada dílčích úloh, jejichž splnění není běžnými postupy možné nebo je přinejmenším komplikované. Již dnes je ale možné takovéto úlohy řešit pomocí nástrojů podporovaných umělou inteligencí v podstatě lusknutím prstu, a to se snažíme v rámci certifikačních zkoušek a související přípravy naučit budoucí zaměstnance.“, vysvětluje Jiří Chábera, manažer ECDL Czech Republic při České společnosti pro kybernetiku a informatiku.

„Odhadujeme, že během několika let bude poměr úloh řešených pomocí klasických aplikací pro práci s digitálním obsahem a úloh řešených pomocí nástrojů podporovanými umělou inteligencí 3:1. Řada světových výrobců programového vybavení intenzivně integruje tyto nástroje do svých produktů. Pro lepší představu, dnes jsme u poměru 10:1“, doplňuje Chábera.

 

O mezinárodním konceptu ECDL/ICDL

ECDL/ICDL – European, resp. International Certification of Digital Literacy and Digital Skills je celosvětově rozšířený vzdělávací a certifikační koncept v oblasti digitálních kompetencí, který vznikl za podpory Evropské komise v polovině 90. let minulého století.

Koncept ECDL/ICDL definuje mezinárodní standardy (minimální vzdělávací obsah) v podobě tzv. ECDL sylabů. Tyto sylaby pokrývající celou škálu oblastí, ve kterých jsou digitální technologie využívány a jsou průběžně na mezinárodní úrovni aktualizovány. Koncept ECDL/ICDL zároveň určuje metodu, jakou jsou digitální kompetence objektivně a nezávisle ověřovány. Tato metoda je založena na praktických zkouškách prováděných s využitím běžné výpočetní techniky v reálném programovém prostředí.

Zkoušky dle konceptu ECDL/ICDL jsou mezinárodně uznávané, celosvětově procesně standardizované, objektivní a nezávislé na konkrétní výpočetní technice a programovém vybavení. V celém světě se využívá jednotné a pravidelně aktualizované databáze testových úloh. Úspěšní absolventi zkoušek mohou získat některý z ECDL/ICDL certifikátů, které mají časově neomezenou mezinárodní platnost.

Za obsah sylabů a testových úloh odpovídá výhradní vlastník konceptu – ICDL Foundation Irsko, nezisková organizace založená v roce 1997 sdružením Council of European Professional Informatics Societies (CEPIS) za podpory Evropské komise. ICDL Foundation poskytuje licenci k provozování tohoto mezinárodního konceptu národním profesním společnostem se vztahem k informatice sdruženým v CEPIS – garantům kvality ECDL/ICDL zkoušek v národním prostředí.

 

Kontakt:

Ing. Jiří Chábera, MBA, manažer vzdělávacího a certifikačního konceptu ECDL/ICDL pro ČR, ČSKI, CertiCon a.s.

jiri.chabera@ecdl.cz, +420 224 904 242, www.ecdl.cz, www.facebook.com/ECDLCZ, www.linkedin.com/company/ecdlcz

 

​ Read More 

​ 

Zdroj: Protext – věda, vzdělávání a školství 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *