Formativní hodnocení je pedagogický přístup, který se zaměřuje na průběžné sledování a zlepšování procesu učení žáků. Na rozdíl od summativního hodnocení, které se zaměřuje na konečné výsledky a často se provádí formou zkoušek nebo testů, formativní hodnocení poskytuje okamžitou a průběžnou zpětnou vazbu. Tato zpětná vazba umožňuje učitelům a žákům identifikovat silné a slabé stránky, a tím cíleněji pracovat na zlepšení dovedností a znalostí. Formativní hodnocení tak podporuje aktivní zapojení žáků do vzdělávacího procesu a stimuluje jejich motivaci a sebereflexi.
Klíčovým prvkem formativního hodnocení je interakce mezi učitelem a žákem, která zahrnuje různé metody a techniky, jako jsou diskuse, pozorování, projekty, sebehodnocení a vzájemné hodnocení mezi žáky. Efektivní formativní hodnocení se neomezuje pouze na učitelovy poznámky, ale také zahrnuje aktivní účast žáků při nastavování cílů a kritérií hodnocení. Tento přístup posiluje autonomii žáků a jejich schopnost kriticky myslet, což je zásadní pro jejich dlouhodobý akademický a osobnostní rozvoj.
Výhody formativního hodnocení jsou mnohostranné. Pomáhá učitelům lépe porozumět potřebám svých žáků a přizpůsobit výuku tak, aby byla co nejúčinnější. Žákům poskytuje jasné informace o jejich pokrocích a oblastech, které je třeba zlepšit, což vede k efektivnějšímu a cílenějšímu učení. Důsledné a správně prováděné formativní hodnocení může významně přispět ke zlepšení vzdělávacích výsledků, protože žáci jsou průběžně vedeni k reflexi a sebekorekcím. Tímto způsobem formativní hodnocení nejen podporuje akademickou úroveň žáků, ale také rozvíjí jejich dovednosti nezbytné pro celoživotní učení.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)