Flipped classroom

Flipped classroom, neboli převrácená třída, je inovativní pedagogický přístup, který narušuje tradiční model výuky, kde je učitel hlavní zdroj informací předávající látku v učebně a studenti následně procvičují naučené doma. V převrácené třídě je tento proces obrácen: studenti se nejprve seznamují s novým učivem samostatně doma prostřednictvím online materiálů, videolekcí nebo jiných vzdělávacích zdrojů. Tento samostatný studijní blok umožňuje studentům osvojit si základní pojmy a teorie vlastním tempem a poskytuje prostor pro větší autonomii v učení. Takto připravení studenti pak přicházejí do třídy, kde se zaměřují na aktivní učení, diskuse, projekty a řešení problémů, které vyžadují kritické myšlení a spolupráci.

Hlavní výhodou modelu flipped classroom je efektivní využití času ve třídě. Namísto pasivního poslouchání přednášek se studenti angažují v interaktivních aktivitách, které podporují hlubší porozumění látce. Učitelé zde působí spíše jako facilitátoři učení, kteří podporují diskusi a pomáhají studentům aplikovat naučené koncepty do reálných situací. Tento přístup může vést ke zvýšení motivace a zájmu studentů o učivo, protože aktivní účast na hodinách je často vnímána jako smysluplnější než tradiční frontální výuka. Dále, díky tomu, že studenti vstupují do výuky již s určitým povědomím o látce, může být vzdělávací proces individualizovanější a více přizpůsobený specifickým potřebám a tempu jednotlivých studentů.

Nicméně, flipped classroom není bez výzev. Úspěch tohoto modelu do značné míry závisí na přístupu studentů k adekvátní technologii a jejich schopnosti efektivně se učit samostatně mimo školní prostředí. Pro některé studenty může být obtížné udržet si disciplínu a motivaci při samostudiu, což může vyžadovat dodatečnou podporu a vedení ze strany učitelů. Navíc, příprava kvalitních digitálních materiálů může být časově náročná pro učitele. Přestože flipped classroom představuje významný posun v pedagogických přístupech, jeho úspěšná implementace vyžaduje pečlivé plánování a ochotu jak ze strany učitelů, tak studentů adaptovat se na nové metody výuky. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *