Blended learning, nebo také smíšené vzdělávání, představuje vzdělávací přístup, který kombinuje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími aktivitami. Tento model se stal populárním zejména v posledních desetiletích, kdy technologický pokrok umožnil širší přístup k digitálním vzdělávacím nástrojům a platformám. Hlavním cílem blended learningu je využít to nejlepší z obou světů – osobní interakci mezi studenty a učiteli, která je charakteristická pro tradiční výuku, a flexibilitu a přístupnost online vzdělávání.
Výhody blended learningu jsou mnohostranné. Především umožňuje individuální přístup ke vzdělávání, kdy studenti mohou studovat vlastním tempem a podle svých potřeb. Online komponenty často obsahují interaktivní prvky, jako jsou videa, kvízy a diskusní fóra, které mohou zvýšit angažovanost a motivaci studentů. Dále, díky online nástrojům mohou učitelé snadno sledovat pokrok jednotlivých studentů a přizpůsobovat své výukové strategie na základě konkrétních potřeb a výkonu. V neposlední řadě blended learning podporuje rozvoj digitálních kompetencí, které jsou v dnešním rychle se měnícím světě stále důležitější.
Přestože blended learning nabízí mnoho výhod, jeho implementace může čelit několika výzvám. Jednou z nich je potřeba zajistit, aby všichni studenti měli rovný přístup k potřebným technologiím a internetovému připojení. Další výzvou může být nutnost školení učitelů, kteří musí být dobře obeznámeni s využíváním digitálních nástrojů a efektivními metodami online výuky. Rovněž je důležité pečlivě plánovat a strukturovat výukové aktivity tak, aby byly harmonicky propojeny a aby byly jasné přechody mezi prezenčními a online komponentami. Přes tyto výzvy může blended learning výrazně obohatit vzdělávací proces a připravit studenty na výzvy budoucího digitálního světa.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)