Blended learning, česky často označovaný jako kombinované či smíšené vzdělávání, představuje vzdělávací přístup, který integruje tradiční prezenční výuku s distančními vzdělávacími metodami. V posledních letech se tento model stal velmi populárním díky rostoucí dostupnosti digitálních technologií a internetu. Hlavním účelem blended learningu je využít výhody obou vzdělávacích přístupů – osobní interakce mezi studenty a učiteli v tradičním prostředí třídy a flexibilitu a přístupnost, kterou nabízí online vzdělávání.
V rámci blended learningu mohou studenti kombinovat různé formy vzdělávání podle svých individuálních potřeb a preferencí. Například část učiva může být předávána prostřednictvím online kurzů, videolekcí či interaktivních webových platforem, zatímco jiná část může probíhat v klasickém třídním prostředí, kde je možné okamžitě reagovat na dotazy studentů a poskytovat zpětnou vazbu. Toto propojení umožňuje studentům lépe si organizovat vlastní studium, zvyšuje možnosti personalizace výuky a podporuje aktivní učení.
Výhody blended learningu jsou zřejmé jak pro studenty, tak pro učitele. Studenti získávají přístup k širšímu spektru vzdělávacích materiálů a mohou studovat vlastním tempem, což zvyšuje jejich motivaci a angažovanost. Učitelé mohou lépe sledovat pokrok studentů díky analytickým nástrojům, které jsou součástí mnoha online vzdělávacích platforem, a mohou přizpůsobit výuku tak, aby lépe odpovídala individuálním potřebám studentů. Na druhé straně však blended learning klade zvýšené nároky na technologickou infrastrukturu a digitální gramotnost jak studentů, tak vyučujících. Celkově lze však říci, že pokud je dobře implementován, může blended learning výrazně zefektivnit vzdělávací proces a připravit studenty na život v digitálním světě.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)