Blended learning, v češtině často označovaný jako kombinované nebo smíšené vzdělávání, představuje vzdělávací přístup, který spojuje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími metodami. Tento koncept vznikl jako reakce na potřebu modernizovat vzdělávací procesy ve světle technologického pokroku a rostoucího zájmu o flexibilnější formy vzdělávání. Blended learning umožňuje studentům nejen interakci s učitelem a spolužáky ve fyzickém prostředí, ale také využívání digitálních platforem, které mohou nabídnout přístup k širokému spektru studijních materiálů, interaktivních nástrojů a online diskusních fór. Takový přístup umožňuje přizpůsobit vzdělávací proces individuálním potřebám studentů a podporuje rozvoj jejich digitální gramotnosti.
Jedním z klíčových aspektů blended learningu je jeho schopnost kombinovat výhody obou vzdělávacích světů – osobního kontaktu a technologických možností. Tradiční prezenční výuka poskytuje prostředí pro přímou komunikaci, diskuse a okamžitou zpětnou vazbu, což je důležité pro rozvoj kritického myšlení a osobních dovedností. Naopak, online komponenta umožňuje studentům studovat vlastním tempem, poskytuje přístup k aktuálním a různorodým zdrojům a umožňuje využívání multimediálních formátů, které mohou usnadnit pochopení složitých konceptů. Tato kombinace může vést k vyšší míře angažovanosti studentů, neboť jim nabízí větší kontrolu nad jejich vlastním učením a podporuje jejich autonomii.
Implementace blended learningu však vyžaduje pečlivé plánování a vhodné pedagogické strategie. Učitelé musí být připraveni na změnu svých tradičních rolí, které zahrnují facilitaci online diskusí, tvorbu digitálního obsahu a podporu studentů v jejich online studiu. Je také důležité zajistit, aby technologie použité v blended learningu byly snadno přístupné a uživatelsky přívětivé, aby bylo dosaženo maximálního přínosu pro studenty. V neposlední řadě je nutné zvažovat i otázky, jako je rovný přístup k technologiím a zajištění kvalitní internetové konektivity pro všechny studenty. Přes tyto výzvy představuje blended learning silný nástroj pro moderní vzdělávání, který může významně přispět k efektivnějšímu a inkluzivnějšímu vzdělávacímu procesu.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)