Blended learning, česky „smíšené učení“, je moderní vzdělávací přístup, který kombinuje tradiční metody výuky v prezenční podobě s online vzděláváním. Tento model přináší několik výhod, například flexibilitu, individualizaci a efektivitu vzdělávacího procesu. Blended learning se stal obzvláště populárním v posledních letech díky rozvoji digitálních technologií a internetu, což umožnilo snadnější přístup k širokému spektru výukových materiálů a interaktivních platforem.
Klíčovou charakteristikou blended learningu je jeho schopnost integrovat různé formy učení, čímž umožňuje studentům využívat jak výhody osobního kontaktu s učitelem, tak i interaktivních a multimediálních prvků, které nabízí online prostředí. Tento model zahrnuje různé komponenty, jako jsou e-learningové kurzy, webináře, videopřednášky, online diskusní fóra a další digitální nástroje. Díky tomu mohou studenti pracovat vlastním tempem a mají možnost opakovaně se vracet k obtížnějším tématům, což zvyšuje míru pochopení a zapamatování učiva.
Implementace blended learningu vyžaduje pečlivé plánování a koordinaci. Školy a vzdělávací instituce musí zajistit vhodnou technologickou infrastrukturu, školení učitelů a kvalitní digitální obsah. Rovněž je důležité vytvořit harmonogram, který efektivně propojí jednotlivé složky výuky a umožní plynulý přechod mezi různými formami učení. Výzkumy ukazují, že blended learning může vést k lepším studijním výsledkům a vyšší míře spokojenosti studentů, pokud je správně implementován. Tento přístup také podporuje rozvoj digitálních kompetencí a samostatnosti studentů, což jsou klíčové dovednosti pro úspěch v moderním světě.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)