Blended Learning, česky často označovaný jako smíšené či kombinované vzdělávání, je moderní přístup k výuce, který integruje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími metodami. Tento vzdělávací model umožňuje studentům kombinovat výhody osobního kontaktu s vyučujícím a spolužáky s flexibilitou a personalizací, kterou nabízí e-learning. Hlavním cílem blended learningu je zlepšit efektivitu a kvalitu vzdělávání tím, že využívá různorodé metody a technologie, které podporují aktivní zapojení studentů a zohledňují jejich individuální potřeby.
V praxi může blended learning zahrnovat různé formy kombinace online a prezenční výuky. Například studenti mohou absolvovat teoretické přednášky a studijní materiály online, zatímco praktické cvičení, diskuse a laboratorní práce probíhají osobně ve třídě. Tímto způsobem je možné optimalizovat využití času a zdrojů, a zároveň poskytnout studentům více autonomnosti a odpovědnosti za jejich vlastní učení. Online komponenty mohou zahrnovat interaktivní moduly, videokonference, webináře, diskusní fóra nebo projekty spolupráce, což umožňuje studentům pracovat tempem, které jim nejlépe vyhovuje.
Blended learning přináší řadu výhod jak pro studenty, tak pro vyučující. Studenti mají přístup k širšímu spektru učebních materiálů a mohou si lépe organizovat svůj čas, což může vést k lepšímu pochopení a zapamatování učiva. Učitelé mohou efektivněji sledovat pokrok studentů prostřednictvím digitálních nástrojů a získávat okamžitou zpětnou vazbu, což jim umožňuje rychleji identifikovat a řešit případné problémy. Navíc může tento model podporovat rozvoj dovedností v oblasti digitální gramotnosti, kritického myšlení a samostatného učení, které jsou klíčové pro budoucí profesní úspěch studentů. Celkově tedy blended learning představuje inovativní a efektivní způsob, jak zkvalitnit a zpřístupnit vzdělávání v 21. století.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)