Blended learning, neboli „smíšené učení,“ je vzdělávací přístup, který kombinuje tradiční výukové metody s online vzdělávacími nástroji. Tento model nabízí flexibilitu a individualizaci, které tradiční formy vzdělávání často postrádají. V blended learningu mohou studenti využívat jak přímou osobní interakci s učitelem a spolužáky ve třídě, tak i digitální platformy pro samostudium a online aktivity. Tímto způsobem lze dosáhnout efektivnějšího a přístupnějšího procesu učení, který je přizpůsoben individuálním potřebám a různým stylům učení jednotlivých studentů.
Jedním z hlavních přínosů blended learningu je možnost personalizace vzdělávacího procesu. Online komponenty umožňují studentům učit se vlastním tempem a zaměřit se na oblasti, kde potřebují více praxe nebo porozumění. Například pomocí interaktivních kurzů a online testů mohou studenti okamžitě získat zpětnou vazbu a přizpůsobit své studijní strategie. Učitelé mohou zároveň sledovat pokrok studentů prostřednictvím analytických nástrojů a poskytovat cílenou podporu tam, kde je to zapotřebí. Tento přístup nejen zvyšuje efektivitu učení, ale také pomáhá zvyšovat motivaci a angažovanost studentů.
Další výhodou blended learningu je jeho schopnost rozšiřovat přístup k vzdělávacím zdrojům. Díky integraci digitálních technologií mají studenti přístup k širokému spektru učebních materiálů, jako jsou e-knihy, videa, interaktivní simulace a další multimediální obsah. Tento bohatý zdroj informací umožňuje hlubší a rozmanitější vzdělávací zážitek, který by nebyl možný pouze prostřednictvím tradiční výuky. Navíc, blended learning otevírá možnosti pro spolupráci a komunikaci mezi studenty i učiteli na dálku, což je obzvláště výhodné v kontextu globalizovaného světa a v době, kdy jsou fyzická setkání omezena. Celkově lze tedy říci, že blended learning představuje inovativní a efektivní přístup ke vzdělávání, který kombinuje to nejlepší z obou světů – tradičního a digitálního.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)