Flipped classroom, neboli převrácená třída, je inovativní pedagogický přístup opírající se o myšlenku, že tradiční výuka by měla být obrácena naruby. Zatímco v klasickém modelu se studenti s novým učivem seznamují během vyučovacích hodin ve škole a domácí úkoly slouží k upevnění a procvičení získaných znalostí, flipped classroom staví tuto logiku na hlavu. Učitelé v takovémto modelu připravují pro své žáky výukové materiály, jako jsou videa, články nebo interaktivní prezentace, které si studenti procházejí doma. V průběhu školní hodiny se pak klade důraz na aktivní formu učení, jako jsou diskuze, skupinové aktivity, řešení problémů nebo praktické cvičení.
Jedním z hlavních přínosů flipped classroom je možnost individualizace učení. Studenti mají možnost se k materiálům vracet podle potřeby a studovat vlastním tempem, což umožňuje lépe porozumět obtížnějším konceptům. Vyučovací hodiny se pak stávají prostorově a časově efektivnějšími, protože učitelé mohou věnovat více času interaktivnímu učení a poskytování zpětné vazby. Tento model také podporuje rozvoj kritického myšlení a řešení problémů, protože studenti se během hodin intenzivně věnují aplikaci teoretických znalostí na praktické úkoly.
Nicméně, implementace flipped classroom přináší i určité výzvy. Jednou z nich je potřeba zajistit, aby všichni studenti měli přístup k potřebné technologii doma, což může být problematické v regionech s nedostatečným technickým vybavením. Dále je třeba, aby učitelé byli schopni efektivně připravit kvalitní výukové materiály a byli ochotni investovat čas do přípravy a inovace své výuky. Přes tyto výzvy se koncept flipped classroom stále více prosazuje, zejména díky svým výrazným přínosům pro efektivitu výuky a schopnost přizpůsobit se individuálním potřebám studentů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)