Flipped Classroom, neboli převrácená třída, je inovativní přístup k výuce, který mění tradiční strukturu vzdělávacího procesu. Tento model, poprvé popularizovaný v polovině 2000s, posouvá tradiční pasivní způsob výuky, kde učitel přednáší a studenti si doma procvičují, do aktivnější podoby. V rámci Flipped Classroom studenti dostávají učební materiály (jako jsou videolekce, články, interaktivní moduly) k samostudiu předem, mimo školní prostředí. Následně je čas ve třídě věnován diskuzím, praktickým cvičením, skupinovým projektům a dalším formám aktivního učení, které umožňují hlubší porozumění látce a aplikaci teorie v praxi.
Jedním z hlavních přínosů tohoto přístupu je individualizace výuky. Studenti mohou studovat materiály vlastním tempem, což je výhodné pro ty, kteří potřebují více času k pochopení látky, ale i pro ty, kteří jsou schopni postupovat rychleji. Učitelé pak mohou ve třídě věnovat více času individuální podpoře a vedení studentů, což zvyšuje efektivitu učení. Navíc se tímto způsobem podporuje rozvoj dovedností kritického myšlení, řešení problémů a týmové spolupráce, které jsou klíčové v moderním vzdělávacím procesu a později i na pracovním trhu.
Implementace Flipped Classroom však vyžaduje pečlivé plánování a přípravu. Učitelé musí vytvářet kvalitní a přístupné studijní materiály a zajistit, aby všichni studenti měli k těmto materiálům rovný přístup. Technologie hraje v tomto modelu klíčovou roli, a proto je nutné mít spolehlivou technickou infrastrukturu a podporu. Dále je důležité, aby učitelé byli vyškoleni v nových pedagogických strategiích a technikách, a aby byli připraveni na změnu tradičního způsobu výuky. Přestože může být zavedení Flipped Classroom náročné, mnoho škol a učitelů potvrzuje, že tato metoda vede k lepším studijním výsledkům a vyšší spokojenosti studentů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)