Flipped classroom, neboli obrácená třída, je inovativní pedagogická metoda, která mění tradiční přístup ke vzdělávání. V tradičním modelu výuky se studenti učí nové informace ve škole, a poté doma pracují na úkolech, které jim pomáhají tyto informace upevnit. Naopak v obrácené třídě studenti nejprve samostatně studují nové materiály doma, často prostřednictvím online videí, podcastů nebo interaktivních prezentací. Tento model umožňuje studentům učit se vlastním tempem a věnovat více času oblastem, které považují za obtížné. V hodině pak probíhá práce na projektech, diskuzích nebo praktických cvičeních, které pomáhají aplikovat naučené informace a podporují hlubší porozumění.
Výhody tohoto přístupu zahrnují individualizaci výuky, která bere ohled na různé úrovně znalostí a schopností studentů. Studenti mají možnost vrátit se k obtížným částem studijních materiálů, kdykoli potřebují, což podporuje zodpovědnost za jejich vlastní vzdělávání. Učitelé v obrácené třídě fungují spíše jako průvodci a mentoři než jako tradiční přednášející, což umožňuje více interaktivní a participativní prostředí. Díky tomu je možné lépe přizpůsobit podporu potřebám jednotlivých studentů. Navíc tento model často vede k většímu zapojení studentů do výuky, což je klíčové pro jejich motivaci a dlouhodobé osvojení znalostí.
Na druhé straně, implementace obrácené třídy může přinášet určité výzvy. Vyžaduje technologickou infrastrukturu, která může být v některých školách nedostatečná, a také schopnost studentů a jejich rodin mít přístup k potřebným zařízením a internetu doma. Pedagogové se musí naučit vytvářet kvalitní digitální obsah a efektivně řídit hodiny, které jsou více orientované na aktivity. Navzdory těmto překážkám se obrácená třída stále více integruje do vzdělávacího systému díky svému potenciálu transformovat učení a učitelskou praxi směrem, který lépe odpovídá potřebám moderních studentů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)