Formální vzdělávání je organizovaný proces učení, který je strukturován, řízen a realizován vzdělávacími institucemi, jako jsou školy, univerzity nebo další učební zařízení. Jeho cílem je poskytnout studentům soubor znalostí, dovedností a kompetencí, které jsou považovány za důležité a uznávané ve společnosti. Tento typ vzdělávání obvykle zahrnuje základní, střední a vyšší vzdělávání, a často je doplněn o povinnou předškolní výchovu.
V rámci formálního vzdělávání jsou studenti hodnoceni pomocí standardizovaných testů a zkoušek, které určují jejich akademický pokrok a úspěšnost. Programy jsou většinou předem stanoveny a schváleny vzdělávacími orgány, jako jsou ministerstva školství nebo akreditované vzdělávací agentury. Formální vzdělávací systémy zpravidla udělují diplomy, certifikáty nebo tituly, které jsou oficiálně uznávané a mohou sloužit jako vstupní kritérium pro další vzdělávání nebo jako kvalifikace pro vstup na trh práce.
Vzhledem k rychle se měnícím požadavkům společnosti a pracovního trhu se formální vzdělávání neustále vyvíjí. Inovace jako digitální technologie, online vzdělávací platformy a nové pedagogické metody ovlivňují způsob, jakým jsou vzdělávací programy navrhovány a realizovány. Navzdory těmto změnám zůstává formální vzdělání důležitým pilířem společenského rozvoje, neboť představuje základní mechanismus pro předávání kulturních, vědeckých a technologických poznatků mezi generacemi.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)