Formativní hodnocení je pedagogický přístup, který se zaměřuje na poskytování průběžné zpětné vazby s cílem podpořit a usměrnit učené procesy žáků. Na rozdíl od summativního hodnocení, které má za úkol hodnotit konečné znalosti a dovednosti žáků na konci určitého období (například formou závěrečného testu), formativní hodnocení se uplatňuje během celého vzdělávacího procesu. Jeho hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky žáků, aby mohli učitelé přizpůsobit své výukové strategie a poskytovat cílenou podporu, která pomůže žákům dosáhnout jejich plného potenciálu.
Formativní hodnocení může mít mnoho podob, včetně neformálních otázek v průběhu lekce, krátkých písemných úkolů, sebehodnocení a vzájemného hodnocení mezi žáky. Klíčovým prvkem tohoto typu hodnocení je zpětná vazba, která by měla být konkrétní, konstruktivní a okamžitá. Učitelé mohou například použít krátké kvízy nebo ankety, aby zjistili, jak dobře žáci porozuměli probírané látce, a na základě získaných informací okamžitě upravit svůj výukový plán. Tímto způsobem se učitelé stávají facilitátory učení, kteří neustále monitorují pokrok svých žáků a poskytují jim potřebné nástroje a podporu pro další rozvoj.
Přínosy formativního hodnocení jsou značné. Umožňuje učitelům lépe porozumět individuálním potřebám žáků a efektivněji je podporovat. Žákům samotným pak poskytuje cennou zpětnou vazbu, která je motivuje k dalšímu učení a sebezdokonalování. Tento proces zároveň podporuje aktivní zapojení žáků do vlastního učení, což může vést k vyšší míře autonomie a zodpovědnosti za vlastní vzdělávání. Formativní hodnocení tak představuje dynamický a interaktivní přístup k výuce, který může zásadně přispět k lepším vzdělávacím výsledkům a celkové spokojenosti žáků s jejich vzdělávacím procesem.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)