Jak fungují duální vzdělávací systémy: Přístup k praxi během studia
Představte si vzdělávací systém, který studentům nabízí nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti přímo na pracovišti. To je duální vzdělávací systém, model, který úspěšně propojuje akademické vzdělání s praktickou zkušeností. Tento systém má své kořeny v Německu, kde je tradičně silnější propojení školství s průmyslem a kde je velký důraz kladen na odbornou přípravu. Jak přesně ale funguje a jaké má přínosy pro studenty?
Duální vzdělávací systémy spočívají na partnerství mezi vzdělávacími institucemi a podniky. Během studia tráví studenti část svého času ve škole, kde se učí teoretické základy, a část ve společnostech, kde získávají praktické zkušenosti. Tento přístup umožňuje studentům lépe porozumět tomu, jak jejich studium souvisí s reálným světem práce a co se od nich na trhu práce očekává.
Jedním z hlavních přínosů duálního systému je, že studenti nejsou po ukončení studia „zelení“ a nezkušení; naopak, často mají za sebou několik let praxe v daném oboru. To jim dává významnou konkurenční výhodu při hledání zaměstnání. Firmy také mají možnost ‚vychovat‘ si své budoucí zaměstnance podle svých potřeb a standardů.
V České republice se duální systém postupně zavádí, především v technických a odborných oborech. Například v oblasti strojírenství, elektrotechniky nebo v IT sektorů. Studenti se mohou učit v moderních učebnách a dílnách, ale také na reálných projektech přímo v podnicích.
Jaký je ale rozdíl mezi duálním systémem a běžnými odbornými stážemi? Kromě systémové struktury, která je v duálním systému pečlivě plánována a koordinována, je zde také finanční aspekt. Studenti v duálním systému obvykle dostávají plat nebo stipendium během své praxe, což jim umožňuje lépe se soustředit na učení bez nutnosti hledat další zdroje příjmů.
Výhody duálního systému jsou tedy zřejmé. Studenti získávají cenné zkušenosti, kontakty a po ukončení studia mají vyšší šanci na získání kvalitního zaměstnání. Firmy na druhé straně získávají vyškolené a motivované zaměstnance, kteří jsou již seznámeni s firemní kulturou a procesy. Duální systém tak představuje výhodnou investici do budoucího rozvoje jak pro studenty, tak pro podniky.
Vzdělávací systémy, které podporují duální přístup, zdůrazňují důležitost neustálého propojení teorie s praxí. Jsou příkladem toho, že moderní vzdělávání by mělo odpovídat aktuálním potřebám trhu práce a připravovat studenty nejen na získání diplomu, ale především na úspěšnou profesní kariéru.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)