Rozhovor: Nikdy není pozdě na změnu – z rodinného řeznictví do kariérového poradenství

Získání profesní kvalifikace může být klíčovým krokem k nové kariéře. Magdaléna Stašková měla svou profesní dráhu předurčenou v rodinném podnikání, přesto se rozhodla pro změnu. Prošla procesem získání profesní kvalifikace kariérový poradce/kariérová poradkyně a dnes ví, jak tento krok může otevřít dveře k novým možnostem. Nyní pomáhá žákům i dospělým objevovat jejich talent a směřovat kariéru. Přečtěte si inspirativní rozhovor o profesní změně, vytrvalosti a hledání vlastního směru.

Představení a motivace k získání profesní kvalifikace

Mohla byste se nám krátce představit? Jaká je vaše profesní historie a co vás přivedlo k myšlence stát se kariérovým poradcem?

Jmenuji se Magdaléna, jsem manželka a matka dvou synů. Moje cesta ke kariérovému poradenství nebyla přímá a ještě před pěti lety bych ji nehádala jako svoji budoucnost. Mí rodiče v devadesátých letech rozjeli vlastní živnost a tak nějak se předpokládalo, že budu v jejich cestě pokračovat. V rodinném řeznictví jsem pracovala od základní školy. Naučila jsem se rozbourat prase, vyrábět šunky, vést účetnictví, nabírat nové zaměstnance, vést tým lidí nebo dělat marketing. Můj tatínek si byl vždycky schopen všechno zařídit sám a já jsem dost po něm. Co potřebuji, to se naučím. Takže i když jsem vystudovaná sociální pedagožka, dokážu udělat zabijačku. Díky příkladu od svých rodičů vím, že nikdy nedostanu nic zadarmo a pokud od života něco chci, tak se musím postarat, aby se to stalo. Po svém tatínkovi jsem zdědila silnou vůli, pracovitost, energii a víru v dobrou budoucnost.

Proč jste se rozhodla získat profesní kvalifikaci Kariérový poradce přes Národní soustavu kvalifikací (NSK)?

Co mě vedlo, abych téměř ve čtyřiceti letech nastartovala nový směr mého života? Sice jsem se v rodinném řeznictví naučila spoustu věcí, ale cítila jsem, že toto není úplně můj šálek kávy. Když jsem byla v deváté třídě, tak bych potřebovala, aby mi někdo poradil s výběrem mé střední školy. Abych měla vedle sebe někoho, kdo by mi pokládal ty správné otázky pro mé sebepoznání. Byla jsem jedničkářka, holka, takže automaticky gympl. Nic jiného se u mě neřešilo. Jenže na konci gymplu jsem pořád nevěděla, co chci v životě dělat a kam jít na vysokou. Proto jsem si vybrala kariérové poradenství, abych mohla působit jako průvodkyně a poskytovat prostor pro sebeuvědomění, podporovat osobní rozvoj a pomáhat klientům najít odpovědi na otázky, které jsou pro ně klíčové. Dnes se zaměřuji zejména na práci se žáky základních škol, protože věřím, že právě v tomto věku je klíčové pomoci dětem objevit možnosti, které na ně čekají a podporuji je v rozhodnutí o jejich budoucnosti. Tato kvalifikace mi umožňuje nejen pracovat s osvědčenými metodami, ale také přinášet do své práce osobní zkušenost a empatii, které pomáhají mým klientům směřovat k životu, ve kterém se cítí skutečně sami sebou. Stavím na individuálním přístupu, respektu a důvěře.

Výběr netradiční cesty k profesní kvalifikaci

Zvolila jste cestu přistoupit ke zkoušce bez předchozího vzdělávacího kurzu. Co vás vedlo k tomuto rozhodnutí? Věřila jste ve své znalosti a schopnosti, nebo hrály roli i jiné faktory?

Přípravný kurz by byl pro mě asi v mnohém snazší. Díky tomu, že jsem se na zkoušku připravovala sama jsem do problematiky opravdu pronikla a získávala zkušenosti nad rámec hodnotícího standardu. Vše jsem si musela dohledat a pochopit. Zároveň jsem si začala vytvářet i vlastní materiály a pracovní listy, se kterými pracuji v individuálních konzultacích doposud. Ale stále je upravuji a zdokonaluji. Každý týden mám vymezený jeden den pro své sebevzdělávání a i teď plánuji další rekvalifikace.

Jak jste se na zkoušku připravovala? Co vám při přípravě nejvíce pomohlo?

Učila jsem se. Prioritou pro mě bylo získávat praktické zkušenosti, takže všichni mí známí a rodina byli podrobeni nějakému diagnostickému nástroji nebo technice. Nejdůležitější pro mě bylo, se do tématu opravdu ponořit, což je časově náročné a bez podpory svého manžela bych to nedokázala. Na nějakou dobu převzal část mých povinností a fandil mi, protože sám cítil, že kariérové poradenství je přesně směr, který mi bude sedět. Brala jsem to ale i tak, že dávám vlastním synům dobrý příklad do života. Že i maminka se stále učí něco nového a může změnit svoji kariéru.

Jak jste pracovala s hodnoticím standardem kvalifikace? Pomohlo vám to lépe pochopit požadavky na zkoušku?

Hodnotící standard je přehledný a příprava podle něj je logická. Posloužil mi jako jasný průvodce, který mi pomohl pochopit, co se ode mě při zkoušce očekává. Připomínalo mi to přípravu na maturitní zkoušku – ke každému bodu jsem vyhledávala informace a postupně si je zpracovávala.

Narazila jste při přípravě na nějaké překážky nebo výzvy?

Nejnáročnější pro mě bylo skloubit roli manželky, roli matky a roli studentky. I přes výraznou podporu mého manžela jsem stále chodila na plný úvazek do práce a zároveň byla ve velmi aktivní roli matky v životě školy mých synů. Bylo pro mě i velkým šokem, že jsem se znovu musela naučit, jak se učit. My dospělí, kteří se vydáváme na cestu rekvalifikace bychom měli být sami k sobě ohleduplnější, i když se nám nedaří dosáhnout vytyčeného cíle podle plánu. Důležité je už to, že pracujeme na svém seberozvoji. Tato zkušenost je pro mou praxi velmi cenná, protože chápu obtíže, kterými jsou mí klienti, kteří uvažují o profesní změně, vystaveni. Speciálně ženy jsou těmto problémům vystaveny daleko silněji, než když se pro rekvalifikaci rozhodne jejich manžel.

Průběh spolupráce s autorizovanou osobou a absolvování zkoušky

Jaká byla vaše zkušenost s komunikací s autorizovanou osobou? Bylo vše jasné a srozumitelné?

Komunikace s autorizovanou osobou proběhla bez problémů. Měla jsem zájem o dřívější termín zkoušky, ale ten už byl plný. Proto mi nabídli stát se náhradnicí pro případ, že by se někdo nedostavil nebo onemocněl. Nakonec se situace vyřešila a na poslední chvíli se uvolnilo místo, takže jsem mohla absolvovat zkoušku o čtyři měsíce dříve, než jsem původně plánovala.

Jak probíhala samotná zkouška? Bylo pro vás v průběhu zkoušky něco překvapující nebo příliš náročné? V jaké oblasti jste si věřila?

Čtyři hodiny působí hrozivě, to si nebudeme nic namlouvat. Měla jsem obavu, zda nebudu příliš unavená a co tam budu tak dlouho říkat. Nakonec to uteklo hrozně rychle a klidně bych to zvládla i delší. Časové rozpětí je náročné jak pro zkoušeného, tak i pro zkoušejícího a může někoho i odradit. Téma kariérového poradenství je ale tak obsáhlé, že se dá vždy o něčem mluvit a zaměřit se na zájem a preference zkoušeného. Během mé zkoušky jsme samozřejmě prošly všechny body hodnotícího standardu, ale více jsme se zaměřovaly a rozebíraly oblasti, na které se jako kariérová poradkyně zaměřuji a na co jsem měla připravené své portfolio. Tedy na žáky základních škol a ženy vracející se na trh práce po rodičovské dovolené.

Uplatnění profesní kvalifikace v praxi a kariérní posun

Jak vám získání profesní kvalifikace pomohlo v profesním životě? Otevřely se vám díky certifikátu nové příležitosti?

Získání profesní kvalifikace byl začátek a díky němu jsem mohla stát u zrodu nového projektu na kariérové směřování a objevování potenciálu a talentu žáků základních škol ve Zlíně. Lukáš Trčka z Technologického inovačního centra ve Zlíně dal týmu kariérových poradkyň důvěru k realizaci vizí, jak vést skupinové kariérové poradenství pro žáky 8. ročníků, kteří stojí před rozhodnutím, kam jít na střední školu. V loňském školním roce jsme náš projekt Měj svůj směr odpilotovali na téměř 760 žáků všech základních škol města Zlín a letos se náš projekt dostane ke všem žáků 8. ročníků v okrese Zlín a Vsetín. Máme pozitivní reakce nejen od pedagogů, kteří s žáky na projektový den přijdou, ale i od žáků samotných. Je super, když se vám ráno v sále sejde 30 teenagerů s otrávenými obličeji a výrazem: ,,To zase bude o ničem.” a v průběhu se ty výrazy začínají měnit. Žáci začnou být aktivní, ptát se a odchází s nastartovaným kariérovým myšlením. To je motivace a důvod, proč práci kariérové poradkyně tolik miluji. Ten reálný dopad na život klienta.

Reflexe a doporučení pro další uchazeče

Co byste poradila těm, kteří zvažují získání profesní kvalifikace Kariérový poradce právě přes Národní soustavu kvalifikací (NSK)? Máte nějaké tipy na přípravu, co nepodcenit a na co myslet?

Se třemi kariérovými poradkyněmi ze Zlína (Janou Galovou a Věrou Stojar) jsme v loňském roce založili Kariérko Zlín, které vzniklo na základě touhy po spolupráci, vzájemné inspiraci a popularizaci kariérového poradenství široké veřejnosti. Jedna z našich služeb je i přípravný kurz ke zkoušce Kariérový poradce/Kariérová poradkyně. Kurzem nám zatím prošlo 12 účastníků, kteří měli obecně asi největší obavy z vypracování portfolia ke zkoušce a z praktických předvedení kariérových technik, které simulují reálnou praxi poradce. Obavy bývají často spojeny s nízkým sebevědomím a pocitem, že jejich znalosti ještě nejsou perfektní. To ale nebudou nikdy. I my zkušení kariéroví poradci se stále učíme a nikdy nebudeme znát a vědět všechno. Je dobré se tedy nepodceňovat a věřit si. Základem je svůj profesní rozvoj nezakončit zkouškou, ale stále na sobě pracovat. Nejtěžší je vždycky začít. Jakmile začnete, tak už jdete jen kupředu. V našem týmu Kariérko Zlín je autorizovanou osobou pro výkon zkoušky Mgr. Jana Galová, MBA.

Děkujeme za inspirativní rozhovor a přejeme mnoho úspěchů na Vaší profesní dráze.

Není důležité, kde jste se to naučili. Tím hlavním jsou vaše dovednosti a znalosti

Read More 

​Vše o zkouškách, celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, dovednosti, kvalifikace, Národní soustava kvalifikací, profesní kvalifikace, rekvalifikace, vzdělávání, zkouška 

Zdroj: Vzdělávání a práce 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *